Loading...
Optimum Group™

REDUCE

Minder dan je denkt, meer dan je dacht

REDUCE

Minder dan je denkt, meer dan je dacht

Vorige maand introduceerden we de drie kernstrategieken van de EU-aanpak voor verpakkingen: REDUCE, REUSE en RECYCLE. Deze maand beginnen we bij de eerste en fundamenteelste: REDUCE. Niet hergebruiken, niet recyclen, maar gewoon… vermijden.

Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. En toch is het iets waar we niet meer omheen kunnen. De Europese PPWR stelt in artikel 43 duidelijke doelen:

In 2030 moet het totale verpakkingsafval per hoofd van de bevolking met 5% zijn verminderd.

In 2035: 10% minder.

In 2040: 15% minder.

Maar let op: deze percentages zijn afgezet tegen het referentiejaar 2018. En sinds 2018 is het verpakkingsvolume in Europa gemakkelijk met 10% gestegen. De feitelijke reductie-opgave is dus geen 5%, maar eerder 15 tot 20%.

Hoe de PPWR reduce vormgeeft

De PPWR operationaliseert reduce op verschillende niveaus:

a) Op primaire verpakkingen – Artikel 10
Artikel 10 bepaalt dat verpakkingen qua gewicht en volume beperkt moeten zijn tot het noodzakelijke minimum. Kan de fles dunner? Het potje kleiner? De tray smaller? Dan moeten we dat ook echt doen. Want elke overbodige gram telt mee.

b) Op secundaire en tertiaire verpakkingen – Artikel 24
Vooral in e-commerce en transport stelt artikel 24 harde grenzen: maximaal 50% lege ruimte in verzendverpakkingen. Dus geen schoenendoos voor een lippenstift; wel luchtvracht maar geen vracht met lucht.

c) Door het verbieden van specifieke verpakkingsvormen – Bijlage V
In Bijlage V noemt de verordening expliciet verpakkingsvormen die vanaf 2030 niet meer zijn toegestaan. Bijvoorbeeld dubbele verpakkingen, onnodige sleeves of niet-functionele miniatuurtjes.

En vergeet de administratie niet

Artikel 38

We willen u hier graag ook attent maken op een tot nu toe niet veel besproken onderdeel van de PPWR: de administratie van al uw inspanningen om uw verpakking te verduurzamen. Want wat u ook doet — of waarom juist niét doet — u moet het gaan vastleggen.
 

Volgens artikel 38 moeten producenten via een zogenoemde interne productiecontrole kunnen aantonen dat hun verpakkingen voldoen aan de eisen van artikelen 5 t/m 12.

  • Overwegingen vastleggen,
  • Tests (zoals valproeven bij dunnere flessen) archiveren,
  • Conclusies onderbouwen en terugvindbaar maken.

Heel specifiek heeft artikel 10 zelfs een privé bijlage (IV) waarin de beoordelingsmethode wordt beschreven voor de minimalisering van uw verpakking.

Het is te verwachten dat deze informatie op termijn geaudit kan worden. Een deugdelijke verpakkingsadministratie is dan geen luxe, maar noodzaak. Want hoe zonde zou het zijn dat u zich oprecht inspant om te reduceren, maar kunt bij een audit het proces dat u heeft doorlopen niet presenteren. Dan loopt u het risico tekort te schieten in de naleving van artikel 38 en de bijbehorende bijlage VII. En ook hier geldt dat zo'n administratie niet bedoeld is om u te pesten, maar als u dit goed invult, dan kan deze ook vóór u gaan werken. Dat zult u ook zien bij de andere strategieën.

Wat een gedoe allemaal, hoor ik u denken

Moeilijk allemaal! Zeker, dat is het. Maar het kán ook heel makkelijk worden ingevuld.

Neem wasmiddel. Dat kennen we inmiddels al jaren in geconcentreerde vorm. Vinden we zelfs handig, krachtig en ruimtebesparend.

Maar bij deodorant opeens niet meer. In onze blog van mei bespraken we dit fenomeen al; we lieten het kleine flesje met deodorant staan omdat we dachten bij dat grote, niet geconcentreerde flesje deo meer waar voor ons geld te krijgen.  Zelfde principe, zelfde gebruiker, maar de kleinere bus voelt als "minder product". En we lieten hem liggen. Gek toch?

Of kijk naar Lavazza’s nieuwste innovatie: de Tablì. Een koffietablet zonder primaire verpakking. Geen capsule, geen zakje, geen folie. Alleen koffie. REDUCE tot op het bot.

Hans van Bochove (Head EU Affairs bij Heineken) zei het laatst treffend tijdens een bijeenkomst van Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: "Veel van de PPWR kun je ook gewoon bedenken met gezond verstand.". En laten we dat vooral niet vergeten. Natuurlijk, het is een boel werk. En natuurlijk is nog niet alles uitgekristalliseerd. Maar veel is ook gewoon boerenverstand en daar kun je gewoon vandaag mee aan de gang.
Minder is beter. En dat snappen we best. De voorbeelden zijn er.

Blijf op de hoogte

Volgende maand gaan we verder met de tweede strategie: REUSE.
Maar voor nu: hoe zit het met uw verpakkingen?
Zijn ze al waar ze zouden moeten zijn? En kunt u dat straks ook laten zien?